PYP6 Tema


PYP6

Vårterminen 2017

















Kahoot på svenska
Vi avslutar terminen med att se vad vi lärt oss och testar lite blandade kunskaper om Sverige och svenska. 
Det gör vi med Kahoot. 

V. 11-13
During w 11-13 PYP6 will have writing and reading assessment during Swedish lessons.
We will not give students any new homework during these weeks. 
Students can repeat vocabulary in Glosor.eu on the links below.
They can also practice writing and reading in SvaApp.

Homework P6 till torsdag varje vecka.
Titta på Lilla Aktuellt någon dag i veckan. 
Välj ut någon intressant nyhet eller händelse som du kan berätta om i klassen. 
Skriv, rita, berätta eller framför det på det sätt som du tycker passar bäst. 

v.14
Exhibition work in Swedish
Inventions and innovations

Central idea:
How Swedish inventions/innovations has an impact on the world.

Key concepts
Perspective; What are the major points of view?

Function; How does it work? What is the purpose?  

v.11
Uppfinnare och innovatörer

Alfred Nobel
Ett samhälle utvecklas genom att nya idéer ständigt föds och att människors kreativitet förbättrar det som redan finns. Alfred Nobels liv är en berättelse om hur nya uppfinningar förändrade samhället för alltid.
Nobels fredspris blev ett av Alfred Nobels sätt att vara med och bidra till att förändra världen och framtiden.
Läs mer om Alfred Nobel på
Nobelmuséets hemsida

Alfred Nobel SO-rummet
Arbeta med häftet:
1. Uppgift 1-10 i häftet "Vad skulle du vilja uppfinna?"
2. Uppgift " Världskartan" på sid 2
3. Uppgift "Tusen och en idé" på sid 3
Barnens Nobelpris, hur skulle det se ut?
Nobelpriset delas ut i kategorierna litteratur, fysik, kemi, medicin och fred.
Dessutom finns det ett ekonomipris till Alfred Nobels minne.

kreativ, idé, uppfinna, patent,


Hur kommer man på en uppfinning?
Bygg din dröm är en serie du kan lyssna på där barn berättar om sina bästa uppfinningar och idéer.


v.10 
Vad är CC och hur får man använda bilder som finns på internet?





CC Creative Commons och upphovsrätt
Skolverket Creative Commons i skolan
Creative Commons på svenska

Var kan du hitta bilder?

CC Search
Pics4Learning
Wikimedia Commons

Public Domain betyder  ”allmän egendom” och ”fri användning”

CC betyder Creative Commons
Creative Commons licenser ser till att det står på verket hur man får använda det.
Det finns fyra symboler och sex olika licenser:




Symbol: erkännande (eng. Attribution, förkortas BY)BY ”Erkännande” (ange upphovsman) 
BY= ATTRIBUTION
Du måste ange upphovsperson, verkets titel och den licens som gäller för det.
Detta villkor finns med i alla licenser.




Symbol: inga bearbetningar (eng. No Derivatives, förkortas ND)

ND ”Inga bearbetningar” (får ej ändras på något sätt) 
ND= NO DERIVATIVES
Verket får inte bearbetas på något sätt. Det får bara kopieras och spridas.




Symbol: icke-kommersiell (eng. Non-Commercial, förkortas NC)
NC ”Icke kommersiell” (får ej användas för att tjäna pengar) 
NC =NON COMMERCIAL
Verket får bara användas för icke-kommersiella syften. Det får därför inte säljas eller användas i kommersiella sammanhang.



Symbol: dela lika (eng. Share Alike, förkortas SA)SA ”Dela lika” (måste delas med samma licens) 
SA= SHARE ALIKE
Om man bearbetar verket får allt nytt material, som skapas genom bearbetning, 
bara spridas under samma villkor som det ursprungliga verket.



Så kan du använda licenserna i skolarbete





v.9
Gul grupp Kahoot, Grammatik och källkritik

Röd grupp Så googlar du
Hur kan man söka information på nätet?
Vilka sidor på nätet kan man lita på?

Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om en sida på nätet är pålitlig. 

Hur vet du det?  Tänk på de fem frågorna
HUR? VAD? VARFÖR? VEM? NÄR?


Sök på flera ord 
Kolla källan

Kolla källan

Sant eller falskt? Undersök dessa sidor.
Berätta hur du kom fram till ditt resultat. 
1. Mozart

2. Välj några av dessa sidorna och kontrollera dem;
Moonbeam enterprises
Dog Island
Pacific Northwest tree octopus
Åsneryd kommun
Barnens bokklubb
Site Safety Center
iis.se
whois


v.7 
Literacy week "Love"
Eva och Adam
Göra vänskapsdikter med hjälp av orden ur filmen. 



Grammatikbolaget Vad är adjektiv?
Vad är adjektiv? Dela upp eleverna i grupper.
Frågesport Skriv svar i gruppen på papper/whiteboard och visa upp svaret efter 30 sekunder. 


v. 5-6

Vad kommer du ihåg?
Grammatik och källkritik 





Kahoot är ett roligt och bra sätt att testa sina kunskaper på.
Nu gör vi det med de senaste veckornas lärande i grammatik och källkritik samt några allmänna frågor. 



Hur vet du det?
Inför PYP kommande exhibition jobbar vi med att bli mer medvetna om det vi hittar på nätet.
Hur vet man vilka källor som är pålitliga?
Man behöver vara källkritisk.
Var kan man söka information?
Fem frågor man kan ställa sig när man söker på nätet.

Vilka källor kan du lita på?
Jenny vill göra en vlogg om hundar. Men vilka källor kan hon lita på?
Idag ska hon ta reda på vad en hund är. Men det är lättare sagt än gjort. Var kan hon söka information?
Hunden Kjell förklarar under kisspromenaden vad en källa är. Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om en källa är pålitlig. Till slut hittar Jenny fram till ett svar på frågan om vad en hund är.



Vad är en källa?
Källa - man får veta saker, man får information
förstahandskälla - information direkt
andrahandskälla - (viskleken) - man får information från någon annan
Tänk! Hur vet du det? Vem berättade?

Fem frågor man kan ställa på nätet:
Hur är källan? Är den gammal eller ny?
När gjordes källan? Är den gammal eller ny?
Vad är det? Är det åsikter eller information?
Varför har källan skapats? Vill den få dig att köpa något? Eller få dig att tycka något?
5 Vem? Vem ligger bakom budskapet eller källan? Finns det något namn?

Vill du veta mer om källkritik?
Läs och lär dig mer på Källkritik på internet



v.3-4
Vi jobbar nu med svenska texter, läsförståelse och ordförråd.
Den Kahoot vi startade terminen med var väldigt uppskattad, eleverna tyckte det är ett väldigt roligt sätt att träna svenska på. Vi lovade göra en till som vi kan använda nästa vecka.

 Kahoot Vanliga svenska ord


v.2 
Vi börjar terminen med lite repetition, samt tränar förståelse på ett roligt och lekfullt sätt med Kahoot.
Kahoot är ett verktyg som är roligt att jobba med och kan användas både formativt och summativt. 



Vi jobbar också med läsförståelseuppgifter och tränar stavning och ordförrådet med korsord.


Höstterminen 2016 
Unit Rights and responsibilities 

Svenska Regeringens webbplats om Mänskliga rättigheter www.manskligarattigheter.se 

Andra länkar vi kommer att arbeta med
Vad är mänskliga rättigheter?
The Story of Human Rights
The 30 articles of Universal Declaration of Human Rights


Barnkonventionen
Med all rätt (F-3)
En serie i tio delar som handlar om;
FN:s konvention om barnets rättigheter, eller barnkonventionen som den också kallas, innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn. De vuxna ska se till att barnkonventionen följs, men många barn har det svårt ändå. I tio korta dramatiserade berättelser sätts olika artiklar från barnkonventionen in i sammanhang där barn som bor i Sverige kan känna igen sig själva eller sina klasskamrater. Berättelserna belyser barns rättigheter med syftet att ge en ökad förståelse för när dessa rättigheter kränks.


Träna glosor och olika uttryck på Glosor.eu


w. 35
1. Ellen (9:29)
Vårdnadstvist. Enligt barnkonventionen har barn rätt till båda sina föräldrar, även vid skilsmässor och separationer. Här möter du Ellen. Hennes mamma och pappa har flyttat isär. Ellens mamma låter inte henne träffa sin pappa. Ellen saknar sin pappa så att det värker i bröstet.

2. Elin (9:30)
Om rätten att få hjälp. Enligt barnkonventionen ska barnets bästa komma i främsta rummet vid alla beslut som rör barn. Här möter du Elin. Hennes mamma dricker för mycket, och det är Elin som tar hand om hemmet och sig själv. Men hur länge ska hon orka? Att vara nio år och ha så mycket ansvar blir för tungt för Elin. Hon måste få berätta för någon hur hon har det.

w. 36
3. Erik (9:27)
Våld i familjen. Enligt barnkonventionen har barn rätt att inte bli slagna och misshandlade. Här möter du bröderna Erik och Fabian. Deras mamma har blivit alldeles för hårdhänt mot Fabian och Erik tycker att det är hemskt. Trots att han säger åt sin mamma att sluta så fortsätter hon.

w.37 4. Kajsa (9:30)
Om behovet av särskilda resurser i skolan. Enligt barnkonventionen har varje barn rätt till utbildning, och ingen får diskrimineras. Här träffar du Kajsa som har det jobbigt i skolan. Hon har svårt för att sitta still och koncentrera sig. Hon stör de andra barnen och ofta hamnar hon i korridoren. När klassen ska åka på en äventyrshelg får Kajsa inte åka med.

Vi tittar på sidan Glosor.eu och tränar på listan med ord om Barnkonventionen.
Tränar på orden skriver dem, tränar översättning och memory beroende på var och ens kunskaper i svenska. 


w.38
5. Andrea (9:30)
Om rätten till en meningsfull fritid. Enligt barnkonventionen är alla barn lika mycket värda. Varje barn har dessutom rätt till lek, vila och fritid. Här träffar du Andrea. Hon älskar sin häst Lingo. En dag får hon veta att ridskolan ska läggas ned för att pengarna behövs till en ny ishall. Är det verkligen rätt att göra så? Är en sport viktigare än en annan?

Jobba vidare med nya ord på Glosor.eu  Ord som kopplas till innehållet i filmen. 
Skrivuppgift; Vad är en meningsfull fritid? Vad gör du på din fritid?



Vi håller också på att testa SvaApp, en sida med böcker, uppgifter, filmer
och andra språkutvecklande uppgifter.
Nya uppgifter delas ut efterhand som vi avslutar pågående uppgifter.
Uppgifter på olika nivåer beroende på var och ens kunskaper.
Utmana dig själv!






6. Viggo (9:20)

Om rätten till utbildning. Enligt barnkonventionen har varje barn rätt till utbildning, social trygghet och skälig levnadsstandard. Här möter du Viggo. Han har lärt känna en kille som brukar hålla till på fotbollsplanen. Det visar sig att pojken inte går i skolan och att han bor i en husvagn. Viggo kan inte sluta tänka på pojken på fotbollsplanen.

7. Aysha (9:30)
Om toppning av idrottslag och att inte se till barnets bästa. Enligt barnkonventionen är alla barn lika mycket värda och har rätt till lek, vila och fritid. Här möter du Aysha. Hon älskar att spela basket. Men när det är viktiga matcher får hon sitta på bänken. Tränaren tycker inte att hon är tillräckligt bra och att det är viktigare att laget vinner än att alla får spela.

8. Cilla (9:21)
Om utanförskapet som kan följa med barnfattigdom. Enligt barnkonventionen har varje barn rätt till social trygghet, skälig levnadsstandard och hjälp om föräldrarna till exempel har lite pengar. Här möter du Cilla. Hennes klass åker skridskor en gång i veckan. Cilla kan aldrig vara med för hon har inga skridskor. Hennes pappa har inte råd att köpa några. Hon bestämmer sig för att stjäla ett par skridskor i sportbutiken.

9. Henke (9:30)
Avvisningsbeslut. Enligt barnkonventionen ska barnets bästa beaktas vid alla beslut som rör barn. Här möter du Henke. Han och hans bästa kompis har en egen koja. En dag försvinner kompisen. Det visar sig att kompisen och hans familj har gått under jorden, de har gömt sig undan utvisning.

10. Nova (9:27)
Om gruppdynamik och att våga ta ställning mot mobbning och kränkande särbehandling. Enligt barnkonventionen för inga barn diskrimineras. Här möter du Nova. Hon är med i en teatergrupp som ska spela Romeo och Julia. När det blir bestämt vem som ska spela huvudrollen Julia blir det oro i gruppen och en flicka blir utfryst.

w.40-41 Writing assessment
              SvaApp

w.42
SvaApp-Arbeta med böckerna, läsa, lyssna, spela in text, frågor och bokrecension.
Böcker på olika nivåer och svårighetsgrader.
Även börja skriva egna böcker och lägga till bilder till texten.

Lea och skogspiraterna 
Logga in på : 
Frågor om filmen: 

Återberätta filmen i klassen 

Vad handlar filmen om? 
Vad gör skogspiraterna till pirater? 
Filmen är på svenska. Men skogspiraterna pratar med utländsk accent.  
Vad var lätt att förstå? Vad var svårt? 
Känner ni några (andra) filmer från ert land där personerna pratar med utländsk accent? 

Gör nu en teckning/skapa  en "Skogspirat".

w.43 Läxa v.43-47 Se mer i Classroom PYP6
Jobba med fyra nya böcker i SvaApp.
Nivå1 Hugo
Nivå2 Pizzakvällen
Nivå3 Maskerad
Nivå4 Ellen i Pisa


Dessa och andra redan klara böcker kommer att vara underlag för bedömning.
Böckerna ligger på fyra olika svårighetsgrader beroende på elevens kunskaper i svenska.
Eleverna har själv fått sina inloggningar vilket gör det möjligt för dem att även arbeta med dessa hemifrån.






Nu tränar vi luciasångerna

https://drive.google.com/open?id=0B0UQUkDypoKUQjZ0cC16Nm40V1E 






 w.47-48 Vi börjar med Hour of Code
Läs mer om detta på bloggens förstasida

w.49 Träna på ord som är kopplade till programmering på Glosor.eu
https://glosor.eu/ovning/programmering.6903812.html 







w.50-51 Luciatåg och lussebullar
Vi tittar på två filmer, Luciatåg och Lussebullar. 
Svara på frågor om filmen för att visa förståelse för det du sett. Rita gärna en bild till som förtydligar. 
Skriv en kort sammanfattning.


Vi arbetar också med en text om Luciatåg och Lussebullar. En text utifrån filmen vi sett. 
Tränar på att hitta substantiv i texten.  Översätter en del ord, stavning och meningar med stor bokstav och punkt. Tränar på en/ett framför en del ord. 
Jobbar också med mattefrågor/recept till filmen Lussebullar för att där få in (matematiska) begrepp som förekommer i filmen.
Alla jobbar med texten utifrån respektive kunskaper i svenska och kan här få möjlighet att visa sin uppnådda nivå.