PYP2 Tema

PYP2

Vårterminen 2017

v.22-23
Botaniska trädgården

PYP2 var på besök i Botaniska trädgården den 29 maj. Vi tog en del foton som vi sedan arbetade vidare med i skolan och berättade vad vi gjorde där.
Vi har skrivit om detta på svenska i Book Creator.









v.21
Bin och humlor
Vad händer i naturen, hur måste vi hjälpas åt?
Varför är vi beroende av djuren?

Vad händer om det inte fungerar?

Gör ordlistor med orden.
Skriv ner dina egna tankar med hjälp av orden.


















bi, honung, 6 ben, fötter som hakar fast, bikupa, honung, blommor, nektar
humla, pollen, hjälpas åt, huskartong, växthus, gurka, tomat


Hur många ben har ett bi?

Hur många vingar har ett bi?

Hur många ben har en humla?

Hur många vingar har en humla?
 

v.20
Pinos trädgård
Hur blir din berättelse?
Träna på sekvenser. Vad händer? I vilken ordning?
Vad växer i Pinos trädgård?
Klipp, rita, skriv och berätta!
Vad skulle du vilja ha i din trädgård?
Vad växer på marken? Vad växer på träd?








Allt det här växer i Pinos trädgård. Hur ser det ur i din trädgård? 
Gör din egen trädgård!














v.18-19
Vi gör färdigt allt om "Barr och Pinne"
och Pinos restaurang.

Tema Mat"
v.17 
Pinos restaurang
Vad gör man på en restaurang?
Vem jobbar på en restaurang? 


















v.16
Pino är hungrig
Rita, skriv och berätta när 
Pino bakar pizza och bjuder sina 
kamrater på pizza och efterrätt. 
Vad handlar Pino? Vad ska han göra?
Hur stor pizza får du? Hur stor pizza får Pino?
Vad äter Pino och hans kamrater till efterrätt?

Vad dricker de?














I höstas var PYP2 och planterade tulpaner i Botan. Idag kom ett mail från Magnus. Nu kommer de upp! Så roligt! Spännande!


Hej!

Nu börjar tulpaner vi planterade i höstas komma upp! Har ni vägarna förbi kan ni kika på dem - men i så fall ifrån grusgången eftersom det finns många små lökväxter som inte vill bli trampade på. På den andra bilden syns en massa gula vintergäck som blommar mellan tulpanbladen.

Vänliga hälsningar,
Magnus Nyquist, pedagog

Botaniska trädgården, Lunds universitet





Kan ni se de små tulpanbladen som tittar upp ur jorden? Nu är de vår och de kommer att växa och bli större och större. Man kan undra vilken färg de har. Det får vi se när de slår ut. 
Spännande!








Vintergäcken blommar för fullt nu, så gula och fina, ett riktigt fint vårtecken.

För att alla blommor och allt liv ska kunna fortsätta och vara så fina måste vi verkligen vara rädda om vår miljö. Precis det som vi lär oss så mycket om just nu med hjälp av "Barr och Pinne"

Tack Magnus för fina bilder!







Tema "Var rädd om miljön" Barr och Pinne räddar världen
Ta hand om miljön, låt den va grön!" De två hjältarna Barr och Pinne räddar världen från farligt skräp och lär sig samtidigt om kompostering, kretslopp, allemansrätt, sopsortering och återvinning. Serien tar fasta på hjältedåd i vardagen. Barr och Pinne räddar papperskorgen från batterier, komposten från badbyxor och sjön från glasspapper. De får hjälp av den virriga allvetaren Stickan att ta reda på vart skräpet egentligen ska och varför. Kontentan levereras i en sammanfattande dikt.

Varför tar de sig fram på olika sätt varje gång?
Fundera på varför de använder sig av de fortskaffningsmedel som de gör.


Del 1 Glas och tidningar
En tjej som inte vet var hon ska slänga sin tidning och glasflaska bestämmer sig för att bara slänga dem över axeln. De får landa där de landar. Barr och Pinne rycker ut. De cyklar så fort de kan och lyckas precis fånga flaskan och tidningen innan de hamnar på marken. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och tjejen somnar, men varken Barr eller Pinne vet var man egentligen ska slänga glas och tidningar. Tur att Stickan vet allt om sopor:
Glas och tidningar måste man återvinna. För hur ska de annars försvinna?


Del 2 Hav och kretslopp
En pappa och hans två barn äter glass på en brygga. Pappan samlar ihop allt glasspapper och skräp - och slänger det sjön! Barr och Pinne rycker ut. De hinner precis fram så att Pinne kan fånga skräpet i sin håv innan det landar i vattnet. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och familjen somnar, men varken Barr eller Pinne vet vad man egentligen ska göra med skräpet. Som tur är vet Stickan allt om skräp:
Vi
 ska vara rädda om vårt vatten. Skräpa inte ner, för katten!

Del 3 Batterier
En liten flickas radiostyrda bil har slutat fungera. Mamman byter batterier och slänger det gamla batteriet i papperskorgen! Barr och Pinne rycker ut och hinner precis fram så att Pinne kan fånga batteriet innan det landar i papperskorgen. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och mamman och flickan somnar, men varken Barr eller Pinne vet vad man egentligen ska göra med batterier. Som tur är vet Stickan allt om skräp: 

"Batterierna ska inte ligga och skräpa bland folk, utan ska såklart slängas i en holk."

Del 4 Kompost
En man upptäcker att han har hål i sina badbyxor och slänger dem på närmaste ställe - i komposten! Barr och Pinne rycker ut och hinner precis fram så att Pinne kan fånga badbyxorna innan de landar i komposten. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och mannen somnar, men varken Barr eller Pinne vet vad man ska göra med badbyxorna och vad man egentligen får slänga i komposten. Som tur är vet Stickan allt:

Att ha roligt när man lär sig höjer motivationen till lärandet.
Att ha mottagare för sitt lärande är också viktigt för motivationen.
Det finns många sätt att presentera sitt lärande på.
När det handlar om att lära sig språk är kommunikation en viktig del,
vi ska använda språket till något.

Kompost
I komposten kan man inte slänga vad som helst. 
Det är inte tomma ord. 
Det som ligger där ska nämligen bli jord.




Del 5 Toalettvett
Toalettvett
Man ska inte kasta plåster i toaletten.
Man ska kasta det bland sopor för plast. 
Vad kan man kasta i toaletten?
Att slänga skräp i sin toalett,
det är långt ifrån rätt. 




Del 6 En sopas väg 
Kommer du ihåg berättelsen om gosedjuret som var på väg att hamna i soporna?
1. Ordna bilderna i rätt följd.
2. Skriv gärna av texten själv under dina bilder.
3. Skriv gärna egen text till bilderna.
4. Spela in din berättelse.















Del7 Återanvändning

Ett barn har vuxit ifrån sina babyleksaker, så mamman slänger dem! Barr och Pinne rycker ut och hinner precis fram så att Pinne kan fånga påsen med alla leksaker innan den landar bland skräpet. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och mamman och barnet somnar, men varken Barr eller Pinne vet vad man ska göra med leksakerna. 
Som tur är vet Stickan allt: "Gör nya leksaker av gamla, eller skänk sådant du inte vill samla!"










Vad gör du med dina saker som du inte vill ha?
Kan man återanvända andra saker?


Del 8 Farligt skräp i naturen 
En man och en kvinna har haft picknick, men när de går ifrån ängen lämnar de en massa skräp efter sig och kvinnan slänger en plastpåse rakt på gräsmattan! Barr och Pinne rycker ut och hinner precis fram så att Pinne kan fånga plastpåsen i sin håv. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och paret somnar, men varken Barr eller Pinne vet vad man ska göra med skräpet. Som tur är vet Stickan allt om sopor: 
"Skräp är farligt för djuren, tänk på det och släng inget skräp i naturen!"














Skräp är farligt för djuren, tänk på det och släng inget skräp i naturen!
Vad kan vi göra för att hålla rent i naturen? 

Del 9 Grovsopor
Ett ungt par ska slänga sin soffa, men eftersom den inte får plats bland de vanliga soporna bär de ut den för att lämna på en parkering! Barr och Pinne rycker ut och hinner precis fram så att Pinne kan fånga soffan innan den landar på parkeringen. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och paret somnar, men varken Barr eller Pinne vet vad man ska göra med soffan. Som tur är vet Stickan allt om sopor och han poängterar: "Det är ingen sport att bara kasta bort!"








Allemansrätten - Freedom to roam
Del 10 Allemansrätten
En man är ute i skogen med sin hund som springer fritt och skrämmer alla djuren. Mannen är i full färd med att bryta av en stor gren för att ge till hunden. Barr och Pinne rycker ut och hinner precis fram så att de kan hindra mannen från att bryta av grenen. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och mannen somnar, men varken Barr eller Pinne vet så mycket om allemansrätt - eller vad de ska göra med hunden. Som tur är vet Stickan allt: "Tänk på hur du beter dig i naturen. Så att det blir bra både för oss och djuren."
















10 Allemansrätten
Den svenska naturen står öppen för alla. 
Man får inte störa och inte förstöra!
En man är ute med sin hund i skogen.
Han ska precis bryta av en stor gren.
Ta hand om miljön! Låt den vara grön!

Ord
allemansrätten
naturen miljön 
uppdrag skogen
transporterar sig
bryta grenar 
hund  lös koppel 
plocka blommor
inte störa och inte förstöra
djuren 

v.14 

Vad har du lärt dig av Barr och Pinne?
Kommer du ihåg hur de har transporterat sig? 
Hur kan vi alla hjälpas åt att vara rädda om miljön? 


Skogen i skolan

Vi gör ett eget träd om allemansrätten. 
Skriver, ritar och berättar vad man 
får göra och vad man inte får göra i naturen. 
Allemansrätten



















Höstterminen 2016

Unit Relationships

Vara vänner  (F-3)
Vara vänner är en serie i åtta delar om vänskap och relationer, värdergrund och mobbing.
Hur säger man ifrån när någon är dum?
Varför är vissa människor så rädda för dem som är annorlunda?
Kan man vara taskig utan att förstå det själv?
Här får du se berättelser om empati, kompisskap och mod - det handlar bland annat om att vara ny i klassen, att vara olik sina kompisar och att hamna utanför. I berättelserna möter du både mobbningsoffer, förövare och den som passivt ser på.
Historierna ser ut att sluta olyckligt ända tills rollfigurerna inser att de kunde ha handlat annorlunda och får chansen att ge berättelsen ett bättre slut. Vad händer när vi backar bandet och låter alla som är med vara lite schystare, och lite modigare?
Hur kan vi vara mot varandra?
Kan vi hjälpa varandra?

Rita, skiva och berätta hur vi kan vara mot varandra.
Få verktyg för att kunna hantera kamratskap och relationer i vardagen.


w.35
1. Ida är utfryst (9:06)
En berättelse om mobbning. Ida är åtta år och går i andra klass. Varje dag när hon går till skolan har hon ont i magen eftersom Agnes och Marissa aldrig låter henne vara med när de umgås. De tisslar och tasslar bakom hennes rygg och suckar när hon frågar vad de gör. Just idag får Ida veta att Agnes ska ha disco, och att alla utom Ida är bjudna.

2. Elliot är ny i klassen (9:04)
Elliot är nio år och har just flyttat. Han tycker att det ska bli spännande att börja i en ny klass, men blir genast besviken. Ingen pratar med honom. När fröken berättar att de ska ha roliga timmen på fredag blir Elliot glad. Då vill han dansa, för det är det bästa han vet. Men hela dagen går utan att Elliot får några nya kompisar. Plötsligt känns det omöjligt att uppträda på roliga timmen.

w.36
3. Maria har det jobbigt hemma (9:05)
Maria kallas ibland för Skit-Maria av sina klasskompisar. De säger att hon luktar och att hon har smutsigt hår. Hemma hos Maria är det stökigt. Det är för att Marias mamma är sjuk och inte orkar göra så mycket. Aldrig gör de något kul tillsammans. Men det säger inte Maria i skolan. En dag bestämmer hon sig för att berätta något helt annat istället.

Känslor, vara glad/ledsen Sjung sånger, dramatisera.
Sång Klappa händerna när du är riktigt glad

w.37
4. Varför är Ville så bråkig? (9:05)
Ville får aldrig vara med och leka. Alla säger att han stör och förstör. De kallar honom "Ville sprattelgubbe" för att han har svårt att sitta stilla. Just idag tycker Ville att det är roligt att bygga parkeringshus, men det får han inte göra för de andra barnen. Om Ville ska kunna vara med och leka behöver han få hjälp av någon vuxen.

5. Emanuel sviker sin kompis (8:58)
En berättelse om att bli sviken. Emanuel och Elvira är kompisar, men bara hemma. I skolan umgås de inte. Emanuel vill inte det eftersom han är rädd för att blir retad om han leker med en tjej. Elvira förstår inte hur han kan vara så snäll hemma, men så konstig i skolan. En dag råkar Elvira höra hur Emanuel skämtar med de andra killarna om hennes mamma.

Sång om vänskap:
Mojje- Bara vi är vänner

w.38
Sånger om vänskap ur filmen Lejonkungen
Lejonkungen - Vi är en 
Lejonkungen2 - Kärleken är stark

6. Benny är en mobbare (9:05)
Benny är alltid arg i skolan. Han retas, slåss och förstör. Klasskompisarna tycker att han är jobbig, och fröken bara skäller. Men hemma är Benny ledsen. Där får han ofta skäll av sin pappa. Det är som om pappa inte tycker att Benny gör någonting rätt. Benny känner sig alltid värdelös och inuti honom växer en glödande klump av ilska.

w.39
7. Får Gabriel vara prinsessa? (9:05)
Gabriel tycker om färgglada kläder, teater och musik. Det är det ingen av de andra killarna i klassen som gör. När klassen ska spela upp sin sagopjäs vill Gabriel vara prinsessa, men det tycker ingen annan att han kan vara. Hela klassen gapskrattar och fröken säger att det bara är flickor som kan vara prinsessor. Gabriel förstår inte varför det finns regler för hur tjejer och killar ska vara. En berättelse om normkritik.


8. Bella säger ifrån (8:58)

Snälla Bella säger aldrig ifrån och hamnar aldrig i bråk. Men hon mår dåligt när hennes kompis Wilma retar klasskamraten Oscar för hans röda hår. Wilma kallar Oscar för "Rödluvan" och säger att det bara är på skoj, men Bella ser att Oscar inte tycker att det är roligt. När klassen har julpyssel går Wilmas skämt för långt.

Dramatisera, gör egen version av innehållet i filmen. Arbeta 2 och 2 eller 3 och 3.
Visa upp för gruppen. 


Sånger om vänskap och relationer:
Djungelboken - Var nöjd med allt som livet ger
Trazan och Banarne - Jag vill va' som du

 
Andra program om vänskap och relationer.

w.40 Hur tänker du?
Ayla och barnen umgås och tittar på film tillsammans. Filmerna de tittar på handlar om Elin som är 9 år. Elin hamnar i olika situationer, som hon sedan funderar över. Ayla och barnen diskuterar sedan vad de tycker om dilemman och problem man ibland ställs inför, både i skolan, hemma och på fritiden. Det kan handla om makt, empati, etnicitet, könsroller och jämställdhet. Diskussionen är öppen och alla kan säga och tycka vad de vill.

1. Bullbak och prat  Tisdag är kanelbullens dag. Rita en läcker kanelbulle. Skriv "Hur tänker du?"

Vi tränar veckans dagar med en sång och spelar in den med appen Puppet Pals.
Veckosången




Krokodilen i bilen med text

Krokodilen i bilen Piggare och roligare version


Hur tänker du?
Ayla och barnen umgås och tittar på film tillsammans. Filmerna de tittar på handlar om Elin som är 9 år. Elin hamnar i olika situationer, som hon sedan funderar över. Ayla och barnen diskuterar sedan vad de tycker om dilemman och problem man ibland ställs inför, både i skolan, hemma och på fritiden. Det kan handla om makt, empati, etnicitet, könsroller och jämställdhet. Diskussionen är öppen och alla kan säga och tycka vad de vill. 

1.Om vänskap och svek

w.41
2. Mys inomhus och känslor inombords

w.42
3. Pyssel och problem
Hur kan vi hjälpas åt när det blir problem? När någon är elak mot någon?
Att säga stopp, sluta!
Göra egna dramatiseringar i Puppert Pals2

Vi spelar in Veckosången i appen Puppet Pals2 och visar den för varandra.






w.43
Botaniska trädgården i Lund
Vi går till Botaniska trädgården och inleder vårt samarbete med dem.
Vi kommer att tillsammans med Magnus Nyquist börja plantera tulpanlökar i den kommande skolträdgården.
Vad händer med lökarna som man planterar på hösten?
Vi tar bilder, filmar och dokumenterar vad vi gör.
Detta kan vi sedan arbeta vidare med i skolan, både inom PYP2 temat och på svensklektionerna.
Vi kommer att jobba med appen Book Creator och sammanställa vårt arbete.



w.45-46-47 Arbetar vi med att skriva och berätta om vårt besök i Botan.
Vi skriver i appen Book Creator, skriver meningar på svenska som passar till bilderna vi tog. Vi läser in texten som skrivits och får ihop allt till böcker som sedan ska visas på PYP2 Mini exhibition.

w.48-49 Programmering med "Hour of Code"

Det finns mer att läsa om detta på denna bloggens förstasida
Hela skolan kodar



w.50-51 Vi skriver om studiebesöket på Tekniska muséet i Malmö.
Vi använder foto som vi tagit och skriver egna texter i appen Book Creator om våra upplevelser.
Egan texter med hjälp av vuxen som hjälper till att skriva texten på ett papper som barnen säger. Texten kan därifrån kopieras av barnen. Vi arbetar i små grupper och samarbetar.
Vi gör fyra olika böcker som sedan publiceras på klassens Google site.


Svenska julsånger för barn




Kompissatelliten
Programserie som tar upp frågor kring empati för 6-9 åringar. I fantasifulla filmer som bygger på sagor påhittade av barnen själva, möter vi till exempel älgen som känner sig utanför, den retsamma häxan och geten som överger sina vänner. Efter filmerna träffar vi barn som funderar vidare kring temat i filmen och som ritat teckningar på temat. Vi hälsar också på i teckningarna som med hjälp av en animatör fått liv...

Kimklubben
Kim och Kim har en klubb för de har samma namn och bor på samma gård. De brukar träffas i gårdens växthus och spana på mystiska grannar och lösa oförklarliga gåtor. För det ju är så mycket spännande som händer runt omkring dem. Vem har tagit trädgårdskrattan? Vart har rörmokaren tagit vägen, och är det verkligen ett gäng farliga jättar som har årsmöte i gårdshuset? Kimklubben hittar svar på det mesta. En serie deckargåtor med genusöverraskande svar.

1. Mysteriet med den försvunna rörmokaren
1. Mysteriet med den försvunna rörmokaren Kim och Kim ska blanda och dricka saft i växthuset men vattenkranen är sönder. Rörmokaren som ska komma och laga kranen är försvunnen. Vad har hänt? Kimklubben tar sig an det svårlösta fallet med den försvunna rörmokaren och lyckas till slut hitta svaret på mysteriet. Ett överraskande svar.
Frågor: Pausa efter momentet med barnen som gissar och före upplösningen av fallet. Vart har rörmokaren tagit vägen? Titta färdigt på programmet.
Hur ser en rörmokare ut? Vem kan arbeta som rörmokare?
Varför kunde inte Kim och Kim först lista ut att det var tjejen som var rörmokare?
Finns det vissa arbeten som bara tjejer eller bara killar kan arbeta med?
Varför då i så fall?

Rita din egna rörmokare. Du bestämmer helt och hållet hur just din rörmokare ska se ut, det finns inget rätt eller fel!


2. Mysteriet med de otäcka ljuden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar