PYP1 Tema

PYP1

Vårterminen 2017
v.22 
Pinos överraskning
Att fira något
Vad kan man fira? Med hjälp av Pino skapar vi en fest.
Ibland har man fest av olika anledningar, ibland samma.
Vi får se vad barnen har för tankar om detta. 




























v.21
Guldlock och de tre björnarna
Alla kan vara med!
Några av barnen i P1 hjälps åt att berätta sagan.
I en saga kan allt hända, talet tre är ofta förekommande i många sagor. 

Alla sagor har en början, händelse och slut. 
Att kunna återberätta en saga, spela in den och lyssna på sig själv är väldigt spännande och roligt.
Kan man ingen svenska alls så kan man lyssna på kamraterna och repetera samma sak, för så är det ofta i sagorna. 

Vi lyssnar på sagorna och tittar på dem på Smartboarden.


Berätta en saga
v.20-22
Koka soppa på en spik
















Berätta sagan igen, använd bilderna som hjälp. 
Vi dramatiserar och spelar in sagan med iMovie eller 
appen Puppet Pals. 



v.16-19
Guldlock och de tre björnarna
Vi läser en interaktiv saga på iPaden.
Klipper ut och målar egna figurer och återberättar sagan.
Fundera på det magiska talet 3, det finns i många sagor och berättelser.

Läser igen och skiftas om att berätta och visa vad som händer i sagan.


Lyssna på sagan igen:

Samma saga kan ha olika versioner: Lyssna!





v.14 Påsk
Påsk 


Påsk-kärringar är pojkar och flickor som klär ut sig och går runt i husen på skärtorsdagen. 
De brukar ha långa kjolar med förkläden och stora sjalar om huvudet. Läpparna och kinderna är målade i rött.
Man brukar ge dem pengar eller godis.



                                      Så här kan påskkärringar se ut. 

 










Påsk-ägg Ägg är den viktigaste maten på påsken. Äggen kan vara målade i olika färger. 
Många leker speciella lekar med äggen.  











Påsk-ris brukar man också ha. Riset är kvistar från något träd, ofta björk. 
Man sätter fjädrar eller andra dekorationer i det i olika färger. 











Alla dagar i vecka har ett speciellt namn..

Skärtorsdag = torsdag Den dagen brukar barn gå påskkärringar. 

Långfredag = fredag Förr i tiden gick man bara ut om man skulle gå till kyrkan. Barnen fick inte leka utomhus.

Påskafton = lördag  Då får barnen påskägg med godis i. 
Man äter speciell påskmat. 

Påskdagen = söndag, firas till minne av Jesu uppståndelse (uppvaknande). 

Annandag påsk = måndag är alltid sista dagen på påskhelgen. 

Vi brukar ha påsklov hela påskveckan. 


GLAD PÅSK 
TILL ER ALLA!


v.13
Pino gör fint
Vad gör Pino och katten?
Berätta vad Pino och katten gör.
Hur många är de på Pinos kalas? Räkna dem.













V.12
Pino är hungrig 

Rita, skriv och berätta när Pino bakar pizza och bjuder sina 
kamrater på pizza och efterrätt. 

Hur stor pizza får du? Hur stor pizza får Pino?
Vad äter Pino och hans kamrater till efterrätt? 

















V.11


Var är katten? under, i, över, hopa ur, hoppa upp, hoppa ner













v.9
Pino ska ut och åka
Vi lär oss olika fordon. Tränar på jag-vi.

















v.7 
Pinos dagis

Vi jobbar vidare med jämförelser.
Skriver, berättar, ritar och läser efter var och ens kunskaper. 















v.6

Pinos lekpark

Hur ser vår skolgård ut?
Vad brukar du leka? Vem brukar du leka med?

Pino leker, gräver, åker, hänger, gungar, cyklar, hoppar, går 














v.5 

Pinos födelsedag







Vad händer? 
Vi tränar på berättelsemall; Början-Händelse-Slut
Rita och berätta vad som händer på Pinos födelsedag.














v. 4
Räkna med Pino
ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio



 



 








v.3
Pinos vinter
Vad behöver vi ha på oss på vintern?
Vad har du på dig när du går ut?
Vad kan vi göra ute när det är vinter?






Ord att arbeta med;
vinter, mössa , vantar, pulka, skidor, skridskor,
snögubbe, snö, fryser, varm


Text att skriva:
Det är vinter. Pino åker pulka. Pino bygger en snögubbe.

v.2
Pino är bäst
Pino är verkligen bäst och det är du också.
Vad är du bäst på?







Klipp ut Pino eller rita en egen Pino.
Rita och måla 10 klossar, lika många som Pino har.
Var kan vi mer hitta talet 10?
Vilka färger har Pinos klossar?
Pino tycker om kakor, vad tycker du om?
Rita och måla 10 goda kakor till Pino.

Pino bygger ett torn med 10 klossar.
Klossarna har olika färger.
De är blå, röda, gröna och gula.
Han tycker om kakor.



 



Höstterminen 2016 

Unit Our school

Prata, rita och skriva om vår skola, hur vi kan vara mot varandra, hur vi vill ha det i vår skola.
Hur kan vi tänka?
Hur kan vi vara mot varandra?

w.36

Skolan (14:29)

Ljudhjältarna upptäcker oljud i skolan och prins Poff beger sig dit för att kolla läget. Men väl på plats så går hans utrustning sönder och då får kapten Tone och Ljudo komma till undsättning. Tillsammans hjälper de skolbarnen att få en bra ljudmiljö.

Kropp och kanin: Ögon och öron (4:30)

Leksakskaniner studsar och dansar i ett sagolandskap. Men vad är det som låter? Örat fångar in ljudet och kanske förstår hjärnan vad det är. Hur hjälper ögonen till? Vad gör hjärnan med all information?
Varför måste vi vara rädda om våra öron?


w.37
En spännande dag i skolan (4:35) Ur serien Hälsningar från Afrika
Sexåriga Nobiele bor med sin familj i Soweto utanför Johannesburg i Sydafrika. Idag är en mycket speciell dag i skolan. Klassen ska nämligen ha hopp- och leklektion, den roligaste lektionen Nobiele vet. Men innan dess ska de göra ett svårt mattetest. På väg till skolan händer något oväntat - Nobiele möter en livs levande trollkarl.

Veckosången 




w.38
Sång Var är tummen 


w.39
1. Korsa gatan (13:35) Ur serien Gatsmart
Olivia måste ta sig över en trafikerad gata på sin väg till och från skolan. I skolan har eleverna fått ge förslag till kommunen om hur skolvägen kan bli säkrare. Vi följer med till trafikkontoret och ser hur kommunen gått vidare med elevernas idéer. Det handlar också om uppmärksamhet, om att använda ögon och öron i trafiken. Gurgîn Bakircioglu testar oss på några varningsljud i trafiken. Missy Gatsmart har fullt upp med att få Herr Stress att förstå hur han ska bete sig när han ska gå över en gata.



Sång 

Krokodilen i bilen

Krokodilen i bilen lite piggare version, utan text - med fina bilder.


w.40
Mörker och reflexer
Jesses väg till skolan går längs en mörk och trafikerad landsväg. Vi följer honom en vintermorgon när han körs om av timmerbilar och bussar i höga hastigheter. Vägen ska byggas om men det dröjer. Jesse och hans skolkompis Lovisa åker till Trafikverket i Luleå för att ta reda på vad som händer och varför det tar så lång tid att göra vägen säkrare. Det handlar också om att synas i mörker. Hur mycket bättre syns man om man använder reflexer? Missy Gatsmart har fullt upp med att få Herr Stress att förstå hur han ska bete sig i trafiken när det är mörkt.
Vad ska du tänka på när du är ute i trafiken i mörker?
Har du reflexer? Var sitter de?
Testa reflexer i ett mörkt rum, lys med en ficklampa.

 

Barnsånger att lyssna på när vi arbetar
Barnsånger på svenska 15 min






Daniel Tigers kvarter 
Daniel Tiger är en amerikansk animerad barn-tv-serie som produceras av The Fred Rogers Company, 9 Story Underhållning och Out of the Blue Enterprises. Det debuterade på de flesta PBS stationer på September 3, 2012 Programmet bygger på Neighborhood av Make-Believe från Mister Rogers 'Neighborhood, de långvariga barnens TV-serie som skapats och drivs av Fred Rogers.

w.41 Daniel går i förskolan (12:18)
Hur ser din skola ut? 

Daniel blir arg (12:15)
Vad gör dig arg? ledsen? glad? Olika känslor
Rörelsesånger/lekar ex Björnen sover samt tidigare sånger.

Vi tränar på veckosången, spelar in den på iPad i appen Puppet Pals 2. 



Daniel är lagom stor (12:16)
Vad är lagom stor?
stor-liten, för stor-för liten, kort-lång, låg-hög
färger röd, blå, gul, lila, grön, vit, svart

Sånger och rörelsesånger
En kulen natt natt natt och fler barnsånger med text.

w.43
Daniel hjälper Ho att berätta saga.
Hur berättar man en saga?
Hur börjar den? Vad händer? Hur slutar den?
Titta på filmen, använd berättarmallen, rita/skriv i mallen.













Gör sedan egen saga med hjälp av mallen.
Använd appen Sock Puppets att skapa sagan med.
Visa för varandra.

Daniel Tiger leker på slottet
Vad brukar du leka? Vilken lek är rolig att leka?
Har alla någon att leka med?

Prins Onsdag går på toa
Alla behöver gå på toa. Även en prins?
Vad behöver man tänka på?

Daniel Tiger väntar på Visa och berätta
Hur är det att vänta på något? Vad kan man göra medan man väntar?
Hur börjar berättelsen - vad händer - hur slutar den?















Rita och berätta med hjälp av bilder din egen version av berättelsen.

Daniel Tiger Tälta på tomten 
Undersöka nya saker, upptäcka.
Vad kan man göra när man ser något man inte känner igen`
Sova i tält, vilken årstid är det då?
kikare, promenad, skogen, groda, ekorre,
Tomten - tomten, två ord som stavas precis likadant men betyder olika.

Hur ritar man en ekorre?

SparaSpara



w.50 Lucia och göra/rita/måla luciatåg
Gör luciatåg med klippdockor och kläder







Julsånger och göra pepparkaksgubbar



Sagan om pepparkaksgubben

Ord att ha med;
pepparkaksgubbe, baka, kaka, ögon, näsa, mun, knappar, spring
"Spring, spring om du vill smaka
mig kan ingen fånga, jag är en pepparkaka."






Ord att använda/skriva/säga

jul, jul-afton, jul-tomte, jul-gran, jul-klapp
GOD JUL

God Jul önskar vi er alla!
SparaSpara